Näringslivstopparna som gör upp om priset Hållbart Ledarskap 2016

Pressmeddelande den 2 juni 2016

Styrelsen i NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv har enats om fyra finalister som konkurrerar om priset Hållbart Ledarskap 2016. Finalisterna är Hans Vestberg, VD, Ericsson Group; Marie Ehrling, styrelseordförande, Telia Company; Richard Bergfors, VD, Max Hamburgerrestauranger AB och Karl-Johan Persson, VD, H&M AB.

”I år uppmärksammas tongivande ledare som sätter svenskt näringsliv på den globala kartan genom långsiktiga hållbarhetsmål, branschöverskridande samarbeten och världsledande förändringsarbeten. Årets finalister är inte bara visionärer, utan visar på starkt mod, idérikedom och handlingskraft för ett hållbart och ansvarsfullt näringsliv, i såväl medvind som motvind”, säger Lena Ander, generalsekreterare för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv.

Priset Hållbart Ledarskap delas årligen ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv för att belöna en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete och bidragit till ett hållbart näringsliv. Vinnaren tillkännages vid prisutdelningen som sker i samband med Veckans Affärers hållbarhetsdag i Stockholm den 13 oktober 2016.

”I och med det lyckade klimatavtalet i Paris har vi nu ett momentum. Nu gäller det att näringslivet visar ledarskap, manar till handling och resultat för att vi gemensamt ska klara 1,5-gradersmålet. Årets finalister visar att de vill vara med och driva det hållbara näringslivet framåt”, säger Ylva Öhrnell, ordförande för NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv.

Om finalisterna:

Hans Vestberg, VD, Ericsson Group

Hans Vestberg har gjort ett starkt internationellt avtryck och deltar aktivt i det globala multilaterala samarbetet för hållbarhetsutmaningar såsom klimatförändringarna, fattigdom, hälsa, utbildning och humanitära insatser. Hans är även en stark förespråkare av FN:s globala mål för hållbar utveckling och jobbar mot alla 17 mål i Ericssons ledningsgrupp och affärsverksamhet. Hans starka engagemang för hållbarhet, ansvarsfullt företagande och digitaliseringens möjligheter såsom mobilitet, bredband och molnlösningar har haft en branschöverskridande påverkan. I sitt visionära ledarskap illustrerar Hans hur hållbarhet och lönsamhet kan förenas genom smarta och uppkopplade samhällen.

Marie Ehrling, styrelseordförande, Telia Company

Marie Ehrling har visat på hur systematiskt arbete, uthållighet och nytänkande kan förändra även stora organisationer som verkar på några av världens mer problematiska marknader. Marie jobbar hårt med att driva Telia Companys förändringsresa genom bättre kontroll och en värderingsstyrd kultur. Marie har brutit med den tystnadskultur som fanns tidigare och uppmuntrar alla anställda att använda den nya visselblåsarfunktionen som nu finns på hela 22 språk. Kulturförändringen har genomförts genom ett tydligt ledarskap i toppen och förnyelse bland ledarna, allt för att säkerställa ett etiskt förhållningssätt genom hela organisationen.

Richard Bergfors, VD, Max Hamburgerrestauranger AB

Rickard Bergfors ambition är att Max Hamburgerrestauranger AB ska vara branschens världsledare inom hållbarhet. Han är en sann förebild i restaurangbranschen och har länge drivit klimatfrågan med stort engagemang. Richards motto är att om man är en del av problemet så måste man även vara en del av lösningen och enligt honom finns det inga motsättningar mellan lönsamhet och hållbarhet. På Max serveras snabbmat på ett hållbart och ansvarsfullt sätt med lokala råvaror, CO2-märkt meny och 100% klimatkompensation. Hela Max organisation genomsyras av hållbarhetsarbete, från styrelsen till de drygt 3500 anställda. Max har utsetts till det mest hållbara varumärket i restaurangbranschen och ambitionen stannar inte där. I samband med klimatmötet i Paris i slutet av förra året lyftes köttkonsumtionen som en av vår tids största klimatutmaningar. Det reagerade Richard och Max på och introducerade fem nya vegetariska alternativ på sin meny.

Karl-Johan Persson, VD, H&M AB

Karl-Johan Persson visar på ett starkt engagemang genom medvetna och resultatorienterade hållbarhetssatsningar, prioriterade resurser och branschsamarbeten. Med globala och cirkulära mål integreras och förbättras hållbarhetsarbetet ständigt i H&M:s affärsverksamhet. H&M har haft ett stort genomslag och satt fokus på modebranschens viktigaste hållbarhetsutmaningar såsom brist på rent vatten, miljöpåverkan i produktionen, minimilöner och arbetsvillkor. Med kraft och kreativitet driver Karl-Johan förändring, exempelvis genom H&M Foundations innovationspris och den globala återvinningskampanjen, som fått effekt i hela modebranschen och bland konsumenter.